Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Prywatności . Warunki dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.
Edukacja Polonistyka

Polonistyka

Czasopismo

Telefon komórkowy – wróg czy sprzymierzeniec polonistyki?

Podążając za nurtem języka

Opcje zakupu

Stock state icon Dostępność: Ograniczona ilość
Delivery icon Wysyłka: 14 dni
Price icon Cena: Netto
Temat miesiąca:

W jaki sposób zachęcić ucznia do pracy z literaturą z ambicjami i kształtować jego nawyki czytelnicze podpowiada sekretarz Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, autorka bloga "Książki na ostro"
dr Paulina Małochleb

 

 

 

 

Doświadczenie ponad 70-letniej tradycji ukazywania się czasopisma

 

 

56 stron praktycznej wiedzy co dwa miesiące, w tym Akademia Rozwoju Nauczyciela, materiały z obszaru kształcenia kompetencji językowych, metodyka pracy z kanonem lektur szkolnych i rozwijania nawyków czytelniczych, scenariusze lekcji, projekty edukacyjne, innowacyjne pomysły z gwarancją merytoryczną

 

Każdy numer jest tematyczny, a nad treścią pracują doświadczeni dydaktycy, autorzy ze środowisk uniwersyteckich, instytucji kultury, nauczyciele praktycy, metodycy

 

Gwarancja wysokiej jakości merytorycznej dzięki rekomendacjom Rady Języka Polskiego, programu Mistrz Mowy Polskiej 

 

 

Dostęp do wiedzy znanych specjalistów i praktyków, wśród autorów m.in: dr Joanna Dobkowska, dr Michał Larek, dr Paulina Małochleb, Barbara Matusiak, dr Anna Podemska-Kałuża, dr Agnieszka Tomasik, dr Marzena Tyl, Agata Zakrzewska-Okrojek 

 


Organizator Ogólnopolskich Kongresów dla Polonistów i Bibliotekarzy  oraz Mistrzostw Języka Ojczystego 

REKOMENDACJA
"Polonistyka" jest jedynym czasopismem dla nauczycieli, które otrzymało rekomendację Rady Języka Polskiego. Podczas Uroczystego Kongresu Polonistów i Bibliotekarzy decyzję ogłosił Profesor Tadeusz Zgółka, Przewodniczący Zespołu Dydaktyków RJP. "Rada Języka Polskiego nigdy nie udzieliła takiej rekomendacji dla żadnego podręcznika. Traktujcie Państwo "Polonistykę" jako wsparcie i nawigację w codziennej pracy" - powiedział Profesor. To zaszczyt oraz zobowiązanie dla redakcji. Bądźcie Państwo z nami i czytajcie "Polonistykę".
 
Dlaczego warto?
 

Z "Polonistyką" - mówię to bez promila przesady! - obcuję przez całe swoje życie. Mama - z wykształcenia i z uprawianej profesji polonistka - z czasopismem tym nie rozstawała się przez wszystkie lata swojej pracy zawodowej, a intuicyjnie wyczuwając, że pójdę w jej ślady, podsuwała mi je do czytania bez przerwy - zawsze z najlepszą rekomendacją! Czynię to w tej chwili i ja z pełną odpowiedzialnością za słowo i z całkowitym przekonaniem jako nauczyciel akademicki z prawie już półwiecznym stażem. Przekonaniem wypływającym ze stałego czytelniczego kontaktu z pismem, które przez cały ten czas utrzymuje najwyższy poziom merytoryczny i pozostaje niezastąpionym poradnikiem metodycznym dla nauczycieli.

prof. Jan Miodek, dyrektor Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

W ramach prenumeraty otrzymasz:
 
  • 6 numerów czasopisma w roku
  • W każdym numerze 56 stron praktycznych i aktualnych materiałów do wykorzystania w codziennej pracy, artykuły z obszaru promocji czytelnictwa, językoznawstwa i animacji kultury.

Dostęp do portalu internetowego, na którym znajdą Państwo:

  • 19 archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • dodatkowe dokumenty do pobrania z możliwością edycji
Mamy też portal
 

Dlaczego korzystanie z portalu jest tak wygodne?

  • Stały dostęp do archiwalnych numerów czasopisma
  • Gotowe narzędzia i dokumenty w wersji edytowalnej, niezbędne w Państwa pracy
  • Wygodne przeglądanie czasopisma na tablecie i smartfonie
  • Możliwość zaznaczania i przechowywania w schowku wybranych treści
Mistrzostwa Języka Ojczystego
 

Systematyczne kształcenie kompetencji komunikacyjnych to nabywanie umiejętności świadomego uczestnictwa i kreowania współczesnej kultury. Z tego też powodu "Polonistyka" organizuje ogólnopolskie Mistrzostwa Języka Polskiego, zatytułowane "Między myślą a słowem". Program mistrzostw jest zintegrowany z materiałami publikowanymi w czasopiśmie. Wspierają nas prof. Halina Zgółkowa z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz Mariusz Szczygieł z Instytutu Reportażu. Szanowni Państwo, tym razem zapraszamy Państwa nie tylko do lektury, ale również do aktywnego budowania mistrzowskich kompetencji polonistycznych na najwyższym poziomie i zachęcamy do udziału w mistrzostwach.

W tym numerze piszą dla nas:
 

Zespół redakcyjny skupia najwybitniejszych badaczy i krytyków literatury, dziennikarzy, kulturoznawców, historyków sztuki, językoznawców, specjalistów w zakresie metodyki nauczania oraz nauczycieli praktyków. Wśród nich są m.in.:

  • Barbara Matusiak - nauczycielka języka polskiego w XV Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Kasprowicza w Łodzi, ambasadorka Muzeum POLIN, absolwentka międzynarodowych seminariów poświęconych edukacji o Holokauście i prawach człowieka (we Francji, w Izraelu, Niemczech, Norwegii, USA), wychowawczyni wielu generacji młodzieży. Autorka książek metodycznych [np.: Polonista i historyk w nowej szkole, Drama na lekcjach języka polskiego]. Propaguje stosowanie w nauczaniu metod aktywizujących, uwielbia lekcje interdyscyplinarne [realizowane we współpracy z nauczycielami matematyki, chemii, języków obcych]. Od lat współpracuje z CKE i OKE. Jest pomysłodawczynią ogólnopolskiego konkursu „Literatura i film w USA. Młodzież pisze eseje”. Najbardziej zależy jej na tym, by młodzież była otwarta na nowe doświadczenia, ciekawa świata i ludzi, otwarta i tolerancyjna.
  • Anita Zabłocka-Trojnar - nauczycielka języka polskiego, pracująca z młodzieżą licealną; doktorantka Wydziału Polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Zajmuje się literaturą polską XX i XXI wieku.
  • dr Paulina Małochleb - krytyczka i historyczka literatury, sekretarz Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Laureatka Nagrody Prezesa Rady Ministrów za rozprawę doktorską w 2014 r. Na Uniwersytecie Jagiellońskim prowadzi zajęcia z literatury i współczesnego życia literackiego. Pisze dla "Fa-artu", "Nowej Dekady Krakowskiej", "Nowych Książek", "Odry", "Polityki", "Twórczości". Z "Polonistyką" współpracuje od 2 lat.
  • dr Anna Podemska-Kałuża - doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego UAM w Poznaniu, autorka publikacji z zakresu edukacji wielokulturowej oraz indywidualizacji nauczania uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Jej zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą również zagadnień wielozmysłowości w literaturze, kulturze i edukacji oraz nowoczesnych form komunikacji, zwłaszcza w przestrzeni wirtualnej.
  • dr Agnieszka Tomasik - doktor nauk humanistycznych, koordynatorka innowacyjnego projektu doskonalenia nauczycieli Kreatywna Pedagogika przy wydziale Rozwoju społecznego urzędu Miejskiego w Gdańsku, konsultant języka polskiego w Centrum Inicjatyw edukacyjnych w Kartuzach. Na co dzień (i przede wszystkim) nauczycielka w V Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku.
  • Tomasz Fijałkowski - nauczyciel z dwunastoletnim stażem. Pracę zawodową zaczynał w gimnazjum, teraz związany z liceum ogólnokształcącym w Śremie. W roku 2015 wydał debiutancką powieść fantastyczną „Antipolis”, wcześniej publikował poezję. Recenzent współpracujący z portalami czytelniczymi, bloger piszący o prywatnych fascynacjach lekturowych. 
  • dr Marzena Tyl - uzyskała doktorat z literatury staropolskiej na KUL-u. Nauczycielka języka polskiego i bibliotekarz w Gimnazjum nr 1 im. Książąt Oleśnickich w Oleśnicy i redaktor językowy w Instytucie Naukowo-Wydawniczym „Spatium” w Radomiu. Publikowała w czasopismach metodycznych i literackich. Interesuje się literaturą staropolską, współczesną oraz literaturą dla dzieci i młodzieży.
Z najbliższego numeru dowiesz się m.in.:
 
  • W jaki sposób zachęcić ucznia do pracy z literaturą z ambicjami i kształtować jego nawyki czytelnicze podpowiada sekretarz Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, autorka bloga „Książki na ostro” / dr Paulina Małochleb 
  • Na co zwrócić szczególną uwagę w przygotowaniu do egzaminu zewnętrznego wskazuje konsultant CKE, sekretarz Rady Języka Polskiego, koordynatorka projektu Modernizacja egzaminu maturalnego z języka polskiego. Rzeczoznawca MEN w zakresie języka polskiego / dr Joanna Dobkowska
  • Jak przepracować z uczniem temat interpretacji tekstów kultury, aby potrafił samodzielnie analizować materiały z podstawy programowej w ujęciu interdyscyplinarnym / Małgorzata Głazowska
  • Sieć wirtualna - blogosfera i YouTube jako szansa na zaktywizowanie ucznia i przygotowanie zajęć w oparciu o jego indywidualne zainteresowania / Barbara Matusiak
  • Kształcenie kompetencji budowania wypowiedzi ustnych i autoprezentacji w 5 krokach – praktyczne zalecenia dla ucznia zestresowanego / Stanisław Karl 
  • Piosenka literacka jako inspiracja do alternatywnej pracy z uczniem - wykorzystanie teledysku do omówienia kanonicznego tekstu literackiego / dr Anna Podemska-Kałuża
  • 6 faz pracy metodą tekstu przewodniego – receptą na doskonalenie uczniowskich umiejętności samodzielnego wyszukiwania i selekcjonowania informacji z różnych źródeł  / Anna Kubala-Kulpińska
  • Jak skutecznie budować dobrą atmosferę w klasie? Pomysł na lekcję z praktyczną refleksją metodyczną / Dorota Zając
  • Escape room, jako forma zachęcająca ucznia do analitycznego myślenia, kojarzenia faktów oraz kreatywności / Anna Kubala-Kulpińska
  • Lapbook – jak przygotować ucznia do korzystania z materiałów źródłowych i opracowywania efektywnych notatek. Scenariusz cyklu lekcji poświęconego Opowieści wigilijnej / dr Marzena Tyl
  • Jak pracować z poezją współczesną w szkole – cykl scenariuszy do pracy nad tekstem poetyckim w ramach Klubu Poetyckiego / Aldona Szukalska
  • Storytelling na lekcjach języka polskiego – praktyczny poradnik do przeprowadzenia nieszablonowych zajęć / dr Michał Larek 
  • Metoda zielonego ołówka jako sposób na rozwijanie umiejętności pisarskich uczniów i świadome wybory odpowiedniej formy / Agata Zakrzewska-Okrojek
Stałe działy
 
  • KSIĄŻKA NA ZAKRĘCIE
    Analizujemy współczesny rynek wydawniczy i czytelniczy w Polsce. Przedstawiamy artykuły zarówno o publikacjach elektronicznych, jak i książkach tradycyjnych, o akcjach promujących czytelnictwo, nowościach wydawniczych i o arcydziełach.
  • HORYZONTY POLONISTYKI
    Prezentujemy zagadnienia historyczno-literackie, które wspomagają własny rozwój intelektualny nauczycieli. KOMPETENCJE KOMUNIKACYJNE Porady dotyczące zawiłości językowych, omówienie błędów językowych najczęściej występujących we współczesnej polszczyźnie mówionej i pisanej (porad udziela m.in. prof. Jerzy Bralczyk, prof. Halina Zgółkowa, prof. Jan Miodek).
  • AKADEMIA ROZWOJU NAUCZYCIELA
    Prezentujemy nowatorskie pomysły prowadzenia zajęć, aktywne metody nauczania, mapy myśli. Przedstawiamy, jak rozwijać kreatywności uczniów, prezentujemy praktyki różnych szkół, pomysły na niebanalne lekcje, nowe trendy w nauczaniu, materiały dla nauczycieli dostosowane do nowych wymagań nauczania oraz projekty międzyprzedmiotowe.
  • POLSKI W PRAKTYCE
    Prezentacje nauczycielskich artykułów metodycznych, sprawdzonych w praktyce interpretacji lektur oraz nowych książek. Pomysły na wycieczki tematyczne. Inspirujące sylwetki niebanalnych polonistów.
  • ANIMACJA KULTURY
    Prezentacja instytucji, organizacji i fundacji, z którymi warto współpracować w ramach nauczania języka polskiego (np. nowoczesne biblioteki w Polsce, Fundacja Cała Polska czyta dzieciom, Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino).

Szczegóły

Autor Prof. Jerzy Bralczyk Dr Wiesław Kot Dr Marzena Tyl Marta Mytko
Przewidywany czas dostawy (dni) 14
Liczba stron 56
Typ produktu Czasopismo
Informacje wydawnicze

Dwumiesięcznik

Kolejne numery ukazywać się będą w: lipcu, wrześniu, listopadzie

Prenumerata Optymalna:

  • Wersja papierowa
  • Wersja elektroniczna
  • Dostęp do portalu
  • Archiwum
  • Artykuły w wersji elektronicznej

Prenumerata Ekonomiczna:

  • Wersja papierowa
Aktualizacje (Poradnik)

Przedłużenie prenumeraty na kolejny okres następuje automatycznie i nie wymaga odrębnego zamówienia.